2013. január 9., szerda

Maitréja



    A buddhisták minden évben karácsony környékén tartják Maitréja ünnepét. Ez az ünnep, ill Maitreja alakja a legtöbb buddhista országban ismert és elterjedt. Kínában pl.: egy nagy-hasú, bárgyú tekintetű figuraként ábrázolják és Milefo-nak, Nagy Pocakú Buddhának, vagy Nevető Buddhának hívják. Azért olyan népszerű a különböző buddhista országokban, mert az ő alakjához nagyon sok jókívánság fűződik. Babonából rendszeresen szokták simogatni a hasát ill. a fejét. Úgy tartják, hogy ő az eljövendő Buddha, egész pontosan a szeretet, az intellektuális belátáson alapuló szeretet Buddhája, aki szeretetet és boldogságot, valamint egy új korszakot hoz az embereknek. Ez az új korszak értelmezhető úgy, hogy Kínában pl. a gyermekáldást tőle várják (ábrázolásában gyermekek veszik körül). Általában a család, a családi szeretet, a családi összetartozásnak, a család örömének is a szimbóluma, jelképe, illetve a derűs életvitel szimbóluma is Maitreja Buddha. A bárgyú arc a bölcsesség szimbóluma, a buta mosoly egy nagyon magas-szintű, felsőbb bölcsességet takar, a nagy hasa pedig a jólétet és a gazdagságot szimbolizálja.

    A korai páli nyelvű szövegek hat Buddhát említenek meg, akik a történelmi Buddha előtt éltek és egyet, aki az eljövendő kor Buddhája lesz. Ő Maitréja. A théraváda buddhizmus úgy tanítja, hogy korszakonként csak egy Buddha létezik, és a mi korszakunk Buddhája az a történelmi Buddha, aki Sziddhártha Gautama néven (páli nyelven: Sziddhattha Gótama) az i.e. 6. században  született. 
    Maitréja egy bódhiszattva, aki majd megjelenik a Földön, eléri a teljes megvilágosodást, és a tiszta Tant fogja tanítani. Az iratok szerint Maitréja lesz a történelmi Buddha utódja. Ez a jóslat minden buddhista irányzat kanonikus szövegében megtalálható, és a legtöbb buddhista elfogadja ezt a kijelentést erről az eseményről, ami akkor fog majd bekövetkezni, amikor a Földön a Dharmát elfelejtik.
    Tehát a következő buddha Maitréja lesz, aki most még a Tusita mennyekben időzik és ott várja, hogy megjelenhessen és egy új, boldogabb korszakot hozhasson el az emberiségnek. Ugyanakkor, egy másik oldalról megvizsgálva az ő alakját, azt is mondhatjuk, hogy őt nem csak a jövőben eljövendő Buddhaként tisztelik, hanem bizony úgy is, mint aki már most, különböző formációkban megjelenik a földön, pl.: koldus alakját öltve, és megnézi, hogy adakozunk-e, vagy különböző nehéz helyzetbe került emberekként testesül meg és leellenőrzi, hogy bennünk van-e az együttérzés képessége. Tehát különböző módokon megjelenhet és ennek következtében már nem csak a jövő Buddhája, hanem bizonyos értelemben már a jelenben is működő Buddha, amely főleg a szeretetet, de kimondottan a megértésen alapuló intellektuális szeretetet hozza el,  és azt segíti elő, hogy a földön a szeretet megvalósuljon.

 
Maitreja Buddha onnan ismerszik meg, hogy nem lótusz ülésben ül, hanem az egyik lába a földön van, ami azt szimbolizálja, hogy bármikor kész segítségére sietni az embereknek. Az együttérzés a részvét és a szeretet jeleként mindig kész arra, hogy bármilyen módon segítsen a rászorulókon, tehát egy megjelenő, a világban meglévő, nem meditációba mélyedő, hanem egy nagyon aktív aspektusa Buddhának. A másik lába ászanában van, ezzel a belső elmélyülést fejezi ki, tehát ilyen értelemben Maitreja egy olyan buddhai alak, aki kész a segítségre, kész a világban való tevékenységre és arra, hogy az embereknek segítsen. Ugyanakkor a vadzsrajána buddhizmusban, Tibetben és a korai vadzsrajánaban, tehát Indiában Maitreja már megjelenik, mint Mánusi Buddha, tehát mint emberi Buddha, aki megtestesül a világban, ugyan úgy, ahogy Sákjamuni Buddha ennek a korszaknak a Mánusi Buddhája, ugyan úgy Maatreja az elkövetkezendő világkorszaknak a Buddhája, ami éppen megtestesülésben, éppen megjelenésben van, éppen megjelenik a földön, hogy segítsen. Míg Sákjamuni Buddhához az "értelem" személyiség-összetevő tartozik, addig Maitrejához az "akarat". Az akaratról, a megvalósításban megnyilvánuló akaratról beszél nekünk Maitreja, mégpedig arról a megvilágosodásra törekvő akaratról, amelyben a szeretet -és elsődlegesen az intellektuális szeretet, tehát a megértésre alapuló szeretet- dominál.
    Alapvetően minden vallás szeretné, ha a követőiben a szeretet dominálna. Sokszor nehéz ezt a szeretetet felébresztenünk magunkban. A Buddhizmus eleve azt tanítja, hogy a szeretet nem valami olyasmi, amit fel kell magunkban ébreszteni, hanem a szeretet olyasmi, ami megvan mindannyiunkban csak vannak bizonyos akadályok, gátak, amik meggátolnak minket abban, hogy ez a szeretet kinyíljon, kibontakozzon. Ezért a Buddhizmus inkább abba az irányba keresi a szeretet kibontakozásának a megoldását, hogy szerinte az akadályokat kell elhárítani. Ha ez megtörténik, a szeretet szükségképpen megnyilvánul. A megértés által felkeltett szeretet azt jelenti, hogy intellektuálisan is belátjuk: nincs más lehetőségünk, mint hogy ezt a bennünk lévő szeretetet megnyilvánítsuk. Amint az akadályozó tényezőket elhárítottuk, amik nem mások, mint a gyűlölet, a nem-tudás, a lustaság,  a lomhaság, a harag, az indulat, a félelem, stb. tehát ha ezt a sok-sok negatív tendenciát elhárítjuk, akkor a szeretet bennünk szükségszerűen megnyilvánul. Ez teljesen megegyezik azzal, amit a buddhizmus a megvilágosodással kapcsolatban tanít: Mindannyian potenciális Buddhák vagyunk, csak a tudati szennyeződéseink meggátolják, hogy úgy lássuk a dolgokat, "ahogyan azok valójában vannak".
    Maitreja a "Karma-rendhez" tartozik, ez azt jelenti, hogy a cselekvés fontossága rendkívüli módon meg fog erősödni a jövőben. A jelen korszak Buddhája, Sákjamuni a "Lótusz-rendhez" tartozik, testhelyzete a lótuszülés, a padmászana, ami egy rendkívül stabil ülés (testi-tudati), rendkívül békés is. Tehát egy békés, belső összpontosításra épülő ülésmód.
    Maitreja Buddháé már egy segítőkész ülésmód, az a fajta ülésmód, amiből bármikor kész felállni, hogy segítségére siessen mindazoknak, akik nehéz helyzetben vannak. Ilyen értelemben kapcsolódik az Európai karácsonyhoz, ami szintén a szeretetről és mások megsegítéséről szól. Itt tehát a keleti és a nyugati vallásosság összekapcsolódik ebben a központi fogalomban: szeretet.
    A Maitréja név is a szanszkrit maitrí (páli: mettá) szóból származik, aminek a jelentése "szerető-kedvesség".
    Maitréjához a lezárás, a befejezés tartozik. Minthogyha az új, eljövendő korszak, a beteljesülés korszaka is lenne, az a korszak, amelyben minden lény eléri a megvilágosodást, ebben a korszakban minden lényre kiterjed a felébredés.
Maitreja kultuszának legfőbb mondanivalója, és ezt a buddhistáknak mindig észben kell tartaniuk: hogyha látunk egy elesett embert, egy koldust, egy rászorulót, akkor abban lehet, hogy Maitreja testesült meg, éppen azért, hogy mi találkozhassunk vele. Nekünk a szenvedőkben Maitreja Buddhát kell látnunk és Maitreja buddha felé szeretettel kell fordulni, hiszen ő maga a szeretet, a tiszta, megértésre alapuló szeretet. Ez az ő igazi üzenete. Látjuk tehát, hogy itt nem egy jövőbe kivetített jobb világról van szó, amire várakoznunk kell, hanem eljövő félben van, rajtunk múlik, hogy megérkezik-e, hogy eljön-e ide közénk, hogy bennünk megtestesül-e Maitreja Buddha. Kérdés, hogy készek vagyunk-e erre a segítségre? Az eljövendő korszak minősége az a fajta elmélyültség, az a fajta belső önismeret lesz, amelyben helyet kap a segítőkészség, az együttérzés, a részvét és a szeretet is. Épp ezért sosem szabad elfelejtenünk, hogy Maitreja különböző alakokban megjelenik a világban. Meg kell próbálnunk úgy tekinteni az elesettekre, a szenvedőkre, mintha Maitreja Buddha éppen azért bújt volna beléjük, éppen azért öltötte volna fel az ő alakjukat, hogy megnézze, hogy bennünk vajon már kifejlődött-e az elkövetkezendő korszak minősége, kvalitása, hogy mi alkalmasak vagyunk-e arra, hogy ebbe az új korszakba belépjünk.
    Maitreja ünnepe tehát az egyik legáltalánosabb ünnep, mert ugyan úgy megtalálhatjuk a kereszténységben, mint ahogy más vallásokban is.
    Maitreja A Tan Kapuja Buddhista Egyház központi alakja, az egyház is arra törekszik, hogy teljesíteni tudja azt a fajta szellemiséget, ami Maitreja alakjával kapcsolatosan felmerül, épp ezért ez az egyik legfontosabb ünnep.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése