A
buddhisták minden
évben karácsony környékén tartják Maitréja ünnepét. Ez az ünnep, ill Maitreja
alakja a legtöbb buddhista országban ismert és elterjedt. Kínában pl.: egy
nagy-hasú, bárgyú tekintetű figuraként ábrázolják és Milefo-nak, Nagy Pocakú
Buddhának, vagy Nevető Buddhának hívják. Azért olyan népszerű a különböző
buddhista országokban, mert az ő alakjához nagyon sok jókívánság fűződik.
Babonából rendszeresen szokták simogatni a hasát ill. a fejét. Úgy tartják,
hogy ő az eljövendő Buddha, egész pontosan a szeretet, az intellektuális
belátáson alapuló szeretet Buddhája, aki szeretetet és boldogságot, valamint
egy új korszakot hoz az embereknek. Ez az új korszak értelmezhető úgy, hogy
Kínában pl. a gyermekáldást tőle várják (ábrázolásában gyermekek veszik körül).
Általában a család, a családi szeretet, a családi összetartozásnak, a család
örömének is a szimbóluma, jelképe, illetve a derűs életvitel szimbóluma is
Maitreja Buddha. A bárgyú arc a bölcsesség szimbóluma, a buta mosoly egy nagyon
magas-szintű, felsőbb bölcsességet takar, a nagy hasa pedig a jólétet és a
gazdagságot szimbolizálja.
A
korai páli nyelvű szövegek hat Buddhát említenek meg, akik a történelmi Buddha
előtt éltek és egyet, aki az eljövendő kor Buddhája
lesz. Ő Maitréja. A théraváda buddhizmus úgy tanítja, hogy
korszakonként csak egy Buddha létezik, és a mi korszakunk Buddhája az
a történelmi Buddha, aki Sziddhártha Gautama néven (páli nyelven:
Sziddhattha Gótama) az i.e. 6. században született.
Maitréja
egy bódhiszattva, aki majd megjelenik a Földön, eléri a teljes megvilágosodást,
és a tiszta Tant fogja tanítani. Az iratok szerint Maitréja lesz a
történelmi Buddha utódja. Ez a jóslat minden
buddhista irányzat kanonikus szövegében megtalálható, és a legtöbb buddhista elfogadja
ezt a kijelentést erről az eseményről, ami akkor fog
majd bekövetkezni, amikor a Földön a Dharmát elfelejtik.
Tehát a következő buddha Maitréja lesz, aki most még a Tusita mennyekben
időzik és ott várja, hogy megjelenhessen és egy új, boldogabb korszakot
hozhasson el az emberiségnek. Ugyanakkor, egy másik oldalról megvizsgálva az ő
alakját, azt is mondhatjuk, hogy őt nem csak a jövőben eljövendő Buddhaként
tisztelik, hanem bizony úgy is, mint aki már most, különböző formációkban
megjelenik a földön, pl.: koldus alakját öltve, és megnézi, hogy adakozunk-e,
vagy különböző nehéz helyzetbe került emberekként testesül meg és leellenőrzi,
hogy bennünk van-e az együttérzés képessége. Tehát különböző módokon
megjelenhet és ennek következtében már nem csak a jövő Buddhája, hanem bizonyos
értelemben már a jelenben is működő Buddha, amely főleg a szeretetet, de
kimondottan a megértésen alapuló intellektuális szeretetet hozza el, és azt segíti elő, hogy a földön a szeretet
megvalósuljon.
Maitreja
Buddha onnan ismerszik meg, hogy nem lótusz ülésben ül, hanem az egyik lába a
földön van, ami azt szimbolizálja, hogy bármikor kész segítségére sietni az
embereknek. Az együttérzés a részvét és a szeretet jeleként mindig kész arra,
hogy bármilyen módon segítsen a rászorulókon, tehát egy megjelenő, a világban
meglévő, nem meditációba mélyedő, hanem egy nagyon aktív aspektusa Buddhának. A
másik lába ászanában van, ezzel a belső elmélyülést fejezi ki, tehát ilyen
értelemben Maitreja egy olyan buddhai alak, aki kész a segítségre, kész a
világban való tevékenységre és arra, hogy az embereknek segítsen. Ugyanakkor a
vadzsrajána buddhizmusban, Tibetben és a korai vadzsrajánaban, tehát Indiában
Maitreja már megjelenik, mint Mánusi Buddha, tehát mint emberi Buddha, aki megtestesül
a világban, ugyan úgy, ahogy Sákjamuni Buddha ennek a korszaknak a Mánusi Buddhája,
ugyan úgy Maatreja az elkövetkezendő világkorszaknak a Buddhája, ami éppen
megtestesülésben, éppen megjelenésben van, éppen megjelenik a földön, hogy
segítsen. Míg Sákjamuni Buddhához az "értelem" személyiség-összetevő
tartozik, addig Maitrejához az "akarat". Az akaratról, a
megvalósításban megnyilvánuló akaratról beszél nekünk Maitreja, mégpedig arról
a megvilágosodásra törekvő akaratról, amelyben a szeretet -és elsődlegesen az
intellektuális szeretet, tehát a megértésre alapuló szeretet- dominál.
Alapvetően
minden vallás
szeretné, ha a követőiben a szeretet dominálna. Sokszor nehéz ezt a szeretetet
felébresztenünk magunkban. A Buddhizmus eleve azt tanítja, hogy a szeretet nem
valami olyasmi, amit fel kell magunkban ébreszteni, hanem a szeretet olyasmi,
ami megvan mindannyiunkban csak vannak bizonyos akadályok, gátak, amik
meggátolnak minket abban, hogy ez a szeretet kinyíljon, kibontakozzon. Ezért a
Buddhizmus inkább abba az irányba keresi a szeretet kibontakozásának a
megoldását, hogy szerinte az akadályokat kell elhárítani. Ha ez megtörténik, a
szeretet szükségképpen megnyilvánul. A megértés által felkeltett szeretet azt
jelenti, hogy intellektuálisan is belátjuk: nincs más lehetőségünk, mint hogy
ezt a bennünk lévő szeretetet megnyilvánítsuk. Amint az akadályozó tényezőket
elhárítottuk, amik nem mások, mint a gyűlölet, a nem-tudás, a lustaság, a lomhaság, a harag, az indulat, a félelem,
stb. tehát ha ezt a sok-sok negatív tendenciát elhárítjuk, akkor a szeretet
bennünk szükségszerűen megnyilvánul. Ez teljesen megegyezik azzal, amit a
buddhizmus a megvilágosodással kapcsolatban tanít: Mindannyian potenciális
Buddhák vagyunk, csak a tudati szennyeződéseink meggátolják, hogy úgy lássuk a
dolgokat, "ahogyan azok valójában vannak".
Maitreja
a "Karma-rendhez" tartozik, ez azt jelenti, hogy a cselekvés
fontossága rendkívüli módon meg fog erősödni a jövőben. A jelen korszak
Buddhája, Sákjamuni a "Lótusz-rendhez" tartozik, testhelyzete a
lótuszülés, a padmászana, ami egy rendkívül stabil ülés (testi-tudati),
rendkívül békés is. Tehát egy békés, belső összpontosításra épülő ülésmód.
Maitreja
Buddháé már egy segítőkész ülésmód, az a fajta ülésmód, amiből bármikor kész
felállni, hogy segítségére siessen mindazoknak, akik nehéz helyzetben vannak.
Ilyen értelemben kapcsolódik az Európai karácsonyhoz, ami szintén a szeretetről
és mások megsegítéséről szól. Itt tehát a keleti és a nyugati vallásosság
összekapcsolódik ebben a központi fogalomban: szeretet.
A
Maitréja név is a szanszkrit maitrí (páli: mettá) szóból
származik, aminek a jelentése "szerető-kedvesség".
Maitréjához
a lezárás, a befejezés tartozik. Minthogyha az új, eljövendő korszak, a
beteljesülés korszaka is lenne, az a korszak, amelyben minden lény eléri a
megvilágosodást, ebben a korszakban minden lényre kiterjed a felébredés.
Maitreja kultuszának legfőbb mondanivalója,
és ezt a buddhistáknak mindig észben kell tartaniuk: hogyha látunk egy elesett
embert, egy koldust, egy rászorulót, akkor abban lehet, hogy Maitreja testesült
meg, éppen azért, hogy mi találkozhassunk vele. Nekünk a szenvedőkben Maitreja
Buddhát kell látnunk és Maitreja buddha felé szeretettel kell fordulni, hiszen
ő maga a szeretet, a tiszta, megértésre alapuló szeretet. Ez az ő igazi
üzenete. Látjuk tehát, hogy itt nem egy jövőbe kivetített jobb világról van
szó, amire várakoznunk kell, hanem eljövő
félben van, rajtunk múlik, hogy megérkezik-e, hogy eljön-e ide közénk, hogy
bennünk megtestesül-e Maitreja Buddha. Kérdés, hogy készek vagyunk-e erre a
segítségre? Az eljövendő korszak minősége az a fajta elmélyültség, az a fajta
belső önismeret lesz, amelyben helyet kap a segítőkészség, az együttérzés, a
részvét és a szeretet is. Épp ezért sosem szabad elfelejtenünk, hogy Maitreja
különböző alakokban megjelenik a világban. Meg kell próbálnunk úgy tekinteni az
elesettekre, a szenvedőkre, mintha Maitreja Buddha éppen azért bújt volna
beléjük, éppen azért öltötte volna fel az ő alakjukat, hogy megnézze, hogy
bennünk vajon már kifejlődött-e az elkövetkezendő korszak minősége, kvalitása,
hogy mi alkalmasak vagyunk-e arra, hogy ebbe az új korszakba belépjünk.
Maitreja
ünnepe tehát az egyik legáltalánosabb ünnep, mert ugyan úgy megtalálhatjuk a
kereszténységben, mint ahogy más vallásokban is.
Maitreja
A Tan Kapuja Buddhista Egyház központi alakja, az egyház is arra törekszik,
hogy teljesíteni tudja azt a fajta szellemiséget, ami Maitreja alakjával
kapcsolatosan felmerül, épp ezért ez az egyik legfontosabb ünnep.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése