2013. január 9., szerda

Hanuka, a felavatás, az újraszentelés ünnepe




Az ókor sok háborúját követően vagy az történt, hogy a győztesek a legyőzött nép legjavát elhurcolták és rabszolgaként dolgoztatták, vagy lakóhelyükön hagyták, de adófizetésre kötelezték. Hogy az elhurcoltak, ill. az adófizetők milyen vallást követnek, kiben-miben hisznek, az a győzteseket soha nem érdekelte.
Kivételt csak a hellenizmus időszaka képezett Nagy Sándor 323-ban bekövetkezett halála után. A hatalmat öröklő uralkodó családok ebben az időben a Közel-Keleten modern városokat építettek, ahová sok görög telepes költözött – magukkal hozva vallási és kulturális eszményeiket. Ők nem tettek senkit rabszolgává, vagy adófizetővé, de vallásukat és kultúrájukat felsőbbrendűnek tekintették a bennszülött lakosságénál. Erre a felsőbbrendűségre hivatkozva aztán akadtak hadvezérek, akik szorult anyagi helyzetükben a helyiek által látogatott templomokat kifosztották. Így járt a jeruzsálemi templom is 169-ben, amelyet a szír Antiokosz Epifánész raboltatott ki. A templomban ezután görög istenszobrokat helyeztetett el, dekrétumában pedig hangsúlyozta, hogy a zsidóság köteles saját szokásait feladni és a görög szokásokat követni.
Az erőszakos hellenizálás ellen gerillaharc indult meg, ami Makkabeus háború címen vonult be a történelembe. A „makkábi” szó kalapácsot jelent, ez volt Júdának, a felkelés legsikeresebb vezéralakjának mellékneve. A harc vidéken kezdődött, és csak később terjedt ki a fővárosra, ahol hagyománytisztelő zsidók tömegei csatlakoztak hozzá Júda Makkábit támogatva. A szírek meghátráltak és tárgyalni kényszerültek, minek eredményeképpen a zsidók megkapták a vallásszabadságot. 165-ben kiszlév havának 25. napján (kb. december 15) megtörtént a jeruzsálemi szentély megtisztítása és újraszentelése. Ennek során Júda eltávolíttatta a görög istenszobrokat és a Zeusz-oltárt. Helyreállt a Biblia által megszabott istentiszteleti rend.
Ennyit tudhatunk meg a történelemből.
A hagyomány ugyanakkor azt is tudni véli, hogy amikor a kohaniták újra meg akarták gyújtani a menórában a megszentelt olajat, csak egészen keveset találtak. Azt a keveset elosztották hétfelé, és csodálatos módon az a kevés nyolc napon át, megszakítás nélkül égett.
Ezért tartja meg a zsidóság minden decemberben a hanukát, vagyis a fény és az újrakezdés ünnepét.
Az ünneplés középpontjában egy, a menórához hasonló gyertyatartó áll, de ennek nem hét, hanem kilenc ága van. Nyolc azért, mert nyolc napig égett a templomban a megszentelt olaj, a kilencedik pedig az ún. szolga, amelyről estéről estére eggyel több gyertyát gyújtanak meg. A nyolcadik estén tehát már mind a kilenc gyertya ég. A kilencágú gyertyatartót Izraelben szokás az utcára néző ablak közelébe tenni, hogy a járókelőknek is jó kedvük legyen tőle.
A hanuka közösségi ünnep. Rokonok, barátok látogatják meg egymást ilyenkor, alkalomhoz illő énekeket énekelnek, különféle édességekkel és gyümölcsökkel kínálják egymást. Az európai zsidók hagyományos hanukai süteménye a lekváros fánk. Európában és Észak-Amerikában szokás a gyerekek megajándékozása is, de ez a szokás valószínűleg a karácsonyi ajándékozás hatására alakult ki. (A két ünnep sokszor napra egybeesik.)
Van ennek a vidám hétnek még egy elmaradhatatlan kelléke: a trenderli. Általában fából készült, néhány centiméter magasságú játékszer ez, alján lapos gúla található, azon pedig egy kocka, amelynek oldalhosszúsága megegyezik a gúla alapjának oldalhosszúságával. A kocka tetejére gyufaszál vékonyságú fogót faragnak, ennek segítségével lehet megpörgetni az eszközt. A kocka négy oldalán négy héber betű látható, a nun, a gimel, a hé és a sin, ami arra emlékezteti a játék résztvevőit, hogy „nagy csoda történt ott”, vagyis „nesz gadol haja sam”. (De hülyén néz ki fonetikusan leírva!) Mivel pedig a héber betűknek számértéke is van, a pörgető annyi pontot kap, amennyi a játék végén a kipörgetett betűk összesített számértéke. Az nyer, aki a legtöbb pontot szerezte, ő kapja a csokoládét, a süteményt, vagy azt, amiben a játékosok előzőleg megállapodtak.
A hanukát a világ zsidósága idén december 8-a és 15-e között ünnepelte.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése