2012. október 20., szombat

Támadások a kereszténység ellen és a védelem lehetőségei



1.    tétel

Az egyet-nem-értés nem támadás.
Aki úgy gondolja, hogy egy másik valláshoz jobban vonzódik, vagy semmilyen valláshoz nem vonzódik, megteheti. A mi világnézeti környezetünk lehetőséget ad szabad véleményalkotásra bármilyen kérdésben a jog határain belül – hazánkban a vallás magánügy.
Értelemszerűen nem kell olyan dogmákat védenem, amelyekben nem hiszek. Viszont lehetőségeimhez mérten ki kell állnom amellett, hogy mindenütt az egész világon gyakorolhassa a vallását, és hirdethesse az értékeit mindeniki, az is, akivel teológiai értelemben nem értek egyet; legyen bár zsidó, buddhista, muszlim, hindu, vagy keresztény.
A CSI (Christian Solidarity International) az Amnesty International társszervezete. Ők nyújtanak erkölcsi, jogi, anyagi védelmet azoknak a keresztényeknek, akiket a Harmadik Világban a hitük miatt üldöznek. Honlapjukon rendszeres tájékoztatást adnak az elért eredményekről: bebörtönzött lelkészek, misszionáriusok kiszabadulásáról, nagy összegű segélyek eljuttatásáról a megfelelő helyekre, rabszolgának eladott gyerekek kivásárlásáról stb. Néha csak aláírást kérnek, néha pénzt is. Jó, ha legalább tudunk a tevékenységükről.

2. tétel

A dogmatikai vita ugyanakkor nem a mi dolgunk. Azt végzik helyettünk képzettebbek, mégpedig nagyon kultúrált formában. A hitviták ideje lejárt. (Ez viszonylag új dolog. Egy 1949-ben íródott katolikus hittankönyvben láttam, hogy protestáns istentiszteleten részt venni bűn, amit meg kell gyónni. Arról, hogy egyéb, nem-keresztény vallások is léteznek, nem történik említés)
Mikor változott meg a helyzet? Konkrétan 1958 és 63 között, akkor volt u.is a II. Vatikáni Zsinat. Itt komoly nyitás történt sokféle szempontból. Minket ezek közül a Nostra Aetate c. dokumentum érint, amely sorra veszi, és nagy tisztelettel mutatja be a világvallásokat. A Zsinatot követően ökumenikus és vallásközi vegyes bizottságok alakultak a Vatikánban, amelyek nem térítik egymást, hanem ismerkednek, és azt kutatják, hogy miben lehetséges az együttműködés, és miben nem.
Más, részben civil kezdeményezések is alakultak ugyanebből a célból – ilyenek pl. a Weltethos, vagy az ICCJ.
A változás lassú, és időnként a Lenin által felvázolt módon zajlik (két lépés előre, egy hátra). De annyit mindenképpen tudnunk kell, hogy a reformzsinat előtti idők már nem térhetnek vissza. 

3. tétel

Nekünk az „utca emberé”-vel van, ill. lehet dolgunk. Ki ő? A rokon, a barát, a kolléga, a szomszéd, vagy az a másik influenzás, akivel egymásra köhögünk a körzeti orvos várószobájában. Mindegy. Az a lényeg, hogy ő érzelmileg befolyásolt és alulinformált, más szóval előítéletei vannak.
Szükséges és lehetséges taktikai lépések:
a, Amikor a partnerünk állít valami barátságtalant, próbáljuk kideríteni, miről beszél. (Pl. sokan vitatkoznak arról, hogy antiszemiták-e a történelmi keresztény egyházak, de az ellentétes véleményt képviselők nem állapodnak meg arról, hogy mi az antiszemitizmus. Vagy: szócséplés arról, hogy politizáljanak-e az egyházak, de a felek nagyon különféleképpen határozzák meg, hogy mi a politizálás.)
Mindenképpen igyekezzünk megtalálni vele a közös definíciót, mert még az is lehet, hogy egyetértünk.
b, Ne engedjük, hogy általánosítson. (Pl. „A katolikus papok vagy homokosok, vagy pedofilek, vagy szeretőt tartanak.” „Nem értenek semmihez, de elvárják a tiszteletet és azt, hogy a nép higgyen nekik.”) Partnerünk nyilván nem alaptalanul mondja, amit mond, de a számtalan kivételről nem vesz tudomást. Ezek közül néhányra kell felhívni a figyelmét – türelmesen és barátságosan.
c, A szerecsenmosdatás nem kötelező! Sőt!
Amint nem kötelező megvédeni azokat a hittételeket, amelyeket magunk nem osztunk, nem kell takargatnunk vagy mentegetnünk a szerintünk helytelen cselekedeteket, gyakorlatot sem. Jézus elítéli a bűnt, de lehetőséget ad a bűnösnek, hogy tiszta lappal induljon. Ha az adott cselekedet vagy döntés ennek ellenére nálunk annyira kiverte a biztosítékot, hogy lesújtó véleményt alakítottunk ki az adott személyről, csoportról is, még mindig mondhatjuk – türelmesen és barátságosan -, hogy nagyon sajnáljuk a történteket, és reméljük, van az adott helyzetből kiút. Semmiképpen se öntsünk olajat a tűzre!

4. tétel

Milyen oldalról érheti leginkább támadás a kereszténységet? (Persze nem Indiában, vagy Algériában, hanem a mi környezetünkben.)
A, agnosztikus oldalról,
vagyis olyan emberek részéről, akik nem sokat tudnak a kereszténységről, vagy amit tudnak, rosszul tudják. Ezek többsége gyerekkorában kötődött valamilyen fokon valamelyik keresztény csoporthoz, egyházhoz, de súlyos csalódás érte és kiábrándult. Támadásai arról szólnak, hogy a csalódottságát igyekszik igazolni, alátámasztani.
- Számára jelentős támadási felület a történelmi egyházak konzervatív mivolta. Ez részükről természetes, mert elég régóta fennállnak, és ragaszkodnak a jól bevált értékekhez. A baj akkor kezdődik, ha egy keresztény csoport, vagy egyház valamelyik konzervatív párt szekértolójává válik, és kiszolgálja annak rövidtávú, politikai érdekeit. Ha egy agnosztikus vitapartner ez utóbbit teszi szóvá, akkor sajnos a 3/c taktikai lépés válik indokolttá.
- Gyakran hallható az antiszemitizmus vádja is. Ilyen esetben a 3/b megoldást javaslom. Az antijudaizmus ugyanis keresztény találmány. Évszázadokon át befolyásolta a teológiát és a közbeszédet, de a Holokauszt után a felelősségteljes egyházi és világi személyek élesen szembefordultak a korábbi kétkulacsos, vagy kimondottan nácibarát egyházpolitikával, és elhatárolták magukat tőle. (Németországban legalább is ez történt.) A mai Magyarországon léteznek ugyan „zsidózó” papok, lelkészek, hitoktatók, de hallgatottságuk nem számottevő, a hivatalos orgánumokban pedig nincsenek ilyen megnyilvánulások. Az ellenkezőjére több példa van. Az antiszemitizmus táptalaja lényegében kívül került az egyházakon.
B, Jelentősebb és alattomosabb támadások jönnek ezotérikus oldalról. A lélektani kiindulópont itt ugyanaz, mint az agnosztikusok esetében, csak itt a delikvens nem a vallás elutasításában landol, hanem a babonában. (Asztrológia, jóslás, rontáslevétel stb.) Igénye van a hitre, de azt nem egy másik vallásban keresi és találja meg. Hasonlattal élve nem egy másik tiszta forrásból iszik, hanem valami ciszternából.
Kétféle ezotériáról tudunk.
- visszatérés egy Európában már kihalt, pogány kultuszhoz
Esetünkben ez a honfoglalás előtt gyakorolt természetvallás égig érő fával, sámánokkal, csodaszarvassal, turulmadárral stb. (Több ilyen csoport is van, megtekinthetők az Interneten.)
Úgy vélekednek, hogy Szent István elárulta a magyarságot, amikor a kereszténység fölvételét kötelezővé tette, felnégyeltette Koppányt, a rovásírással telerótt botokat elégettette, és a régi vallás pozitív hozadékát (pl. népi gyógymódok) is kisöpörte a köztudatból. Az egyik ilyen ezotérikus csoport jelenleg ott tart, hogy Jézus magyar volt, az ószövetségi törvény-vallással a magyarok ősi, egyistenhívő szeretet-vallását állította szembe, ezért ölték meg a zsidók.
- egy távol-keleti vallási irányzat, vagy gyakorlat nyugativá maszkírozása
Ezek a keleti ihletésű ezotérikus irányzatok jobban hasonlítanak egymáshoz, mint az életre csókolt pogány kultuszok - nemzeti jellegük tulajdonképpen nincs is. Azért támadják a kereszténységet, mert elhatárolódik a reinkarnáció és a karma törvényének tanításától. Nem követik ugyanakkor a távol-keleti vallások egyikét sem, noha többségük előírja a vegetarizmust és a gyakori meditációt. Szerintük a monoteista vallások mind elavultak, a Káli Juga (a legsötétebb világkorszak) termékei, és nemsokára elsöpri őket az Örök Törvény.
Bármelyik csoporthoz tartozzon is vitapartnerünk, nehéz dolgunk van. Az agnosztikusnak – főleg, ha művelt és tájékozott -, gyakran kell igazat adnunk. Az ezotérikus csoporthoz tartozó viszont könnyen mondhatja, hogy az egyházak teológiai okfejtései elzúgnak a feje fölött, a templomaikban fázik (lelki értelemben is), mostani helyén viszont olyan közeg veszi körül, amelyben jól érzi magát.
Nekem eddig az az – alapvetően keresztény – módszer vált be, hogy időt szántam az illetőre, és igyekeztem kimutatni, hogy szeretem, noha a másik oldalon állok. A keresztény történelem példamutató alakjairól is el lehet pottyantani egy-egy, a beszélgetés témáját érintő történetet.


Az „előadás”t követő vita során elhangzott néhány figyelemreméltó kiegészítés ill. helyreigazítás.
1, Nem határoztam meg pontosan, hogy kit tekintek agnosztikusnak.
Nos, a szót annak eredeti (görög) értelmében használtam. „A-gnózisz” = nem tudás. Agnosztikus tehát az, aki nem tudja, van-e Isten, lényegében ezzel a kérdéssel nem foglalkozik.
2, Lesújtó a véleményem az ezotériáról. Hát, ez sajnos igaz, az ezotériát általában gyenge minőségű valláspótléknak tartom.
Helyt adok viszont a felvetésnek, mert ezzel megszegtem a saját magam által hozott 2/b szabályt, vagyis általánosítottam. Korrigálom az álláspontomat, amennyiben tényleg nagyon sokféle ezotérikus irányzat, iskola és közösség van, de nem mind viselkedik ellenségesen a monoteista vallásokkal szemben. Még ugyanazon csoporton belül is megfogalmazódhatnak különféle vélemények. Védekezni pedig csak akkor kell, amikor támadás ér, előbb semmiképpen. Aki tehát nem bánt senkit, nyugodtan higgyen és csináljon, amit akar – csak arra ne számítson, hogy követőket fogok neki toborozni.
Ha pedig megbánt, akkor is legyek észnél. A közelmúltban ért egy megjegyzés, szó szerint a következőképpen: „Gyűlölöm a kereszténységet!” Aki mondta, szeret engem, a megjegyzését nem nekem szánta (pontosan nem is tudom, kinek), lehet, hogy csak úgy kijött belőle, mint a kötőszavazás a kamaszokból. Nálam mégis csúnyán kiverte a biztosítékot, és kétszeres hibát követtem el.
a, Nem kérdeztem meg, hogy konkrétan mi baja van, kivel van baja, bántotta valaki, vagy csak félreértett valamit a Bibliában. Mert egy egész vallást, egy egész kultúrát nem lehet gyűlölni. Nem kérdeztem meg tőle, hogyan jutott idáig.
b, Nem vettem tekintetbe, hogy ő nem egy fej-nehéz, hanem egy indulat-nehéz ember, akit az érzelmei motiválnak elsősorban, a szavait is jobbára az indulatai vezérlik. Valószínűleg gyököt kellett volna vonnom az idézett megjegyzésből, aminek eredményeképpen talán az derült volna ki hogy „utálom a spanyol inkvizíciót, meg a keresztes háborút”. Jó, azokat én is utálom, csak nem tudom őket meg-nem-történtté tenni.
3, Elhangzott egy kifogás, mi szerint az ezotérikus irányzatok, iskolák és csoportok nem vallások, de nem is valláspótlékok, mert önálló szertartásaik és vallási jellegű hagyományaik nincsenek.
Ez csak részben igaz. Az újpogány közösségek nagy része kapcsolatot tart azokkal a népekkel, ahol még működnek varázslók, sámánok stb.-k (a magyar ősvallás követői pl. a csuvasokkal), és igyekeznek átvenni tőlük bizonyos szertartásokat. A távol-keleti iskolákat utánzó, vagy azokhoz kapcsolódó csoportok pedig hagyományaikat és szertartásaikat többnyire onnan koppintják, legendaviláguk is arra hajaz.
4, Végső tanulságként talán az fogalmazható meg, hogy ha egy kívülálló bármilyen okból igazságtalanul fogalmaz meg egy hangsúlyosan negatív véleményt valamely keresztény egyház, tanítás, magatartásforma stb. ellen, nem abban a regiszterben kell válaszolni, amelyikben a támadás elhangzott. És nagyon oda kell figyelni arra a személyre, aki a véleményt megfogalmazta. Jobb esetben sok dologra megtaníthatjuk egymást…

Egészítsétek ki ezt az anyagot – aki ott volt, azért, aki meg nem volt ott, azért.
Legközelebb a zsidókról lesz szó, gyúrjatok a témára!


Judit

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése